O nás
O mateřské škole
V naší mateřské škole je cílem všech dospělých, aby se u nás Vaše dítě cítilo příjemně a šťastně. Vytváříme laskavé a podnětné prostředí, které má svá pravidla díky kterým v dítěti upevňujeme pocit jistoty a bezpečí.
Pro život dítěte má předškolní vzdělávání velký význam. Z poznatků lékařů, psychologů a pedagogů vyplývá, že většina toho, co dítě prožije v prvních letech života a co z podnětů okolního prostředí přijme, je trvalé.
Cíl mateřské školy
Cílem mateřské školy není vyrovnat výkony dětí, ale vyrovnat jejich vzdělávací šance.
V mateřské škole zajišťujeme příznivé podmínky pro všestranný harmonický rozvoj dítěte. Vedeme děti k osvojení základů zdravého životního stylu. Učíme děti pečovat o vlastní zdraví, zdraví přírody i o zdravé sociální vztahy mezi dětmi.
Tělesné zdraví, dostatek pohybu a zdravá výživa
- Máme dostatek prostoru a vybavení pro sportování ve třídách i na školní zahradě (sportovní sestavy, provazové žebříky, náčiní, skákací míče, chůdy, overbally, skluzavky apod.). Nejvíce si zasportujeme v tělocvičně, na zahradě, na hřišti ZŠ a ve sportovním areálu Krajinky.
- V jídelníčku nechybí dostatek ovoce a zeleniny podle sezonní nabídky, vlákniny, salátů.
- K pití nabízíme vodu a neslazené čaje v průběhu celého dne.
- Děti si samy mohou zvolit množství jídla podle vlastní potřeby a chuti.
- Listopad je u nás „Měsícem zdraví". Připravujeme pro děti bohatý program, hry např. „Doktora se nebojíme" - hry s budoucími zdravotními sestřičkami, nácvik správného čistění zubů a mytí rukou. Vyvrcholením měsíce zdraví je „Den zdraví" pro děti, rodiče i veřejnost, spojený s ochutnávkou zdravé stravy.
Duševní zdraví a pohoda
- Hru považujeme za hlavní činnost dítěte a prostředek poznávání, poznání.
- Podporujeme dětskou zvídavost přípravou různých pokusů a experimentů (pobyt na zahradě v průběhu celého roku, pozorování přírodnin pod lupou apod.).
- Poznání rozvíjíme prostřednictvím konkrétních prožitků dětí např. návštěvou zvířátek v DDM, návštěvou pracoviště rodičů, školního statku, ... . Snažíme se, aby každé dítě dosáhlo maxima svých schopností.
- Děti se samy podílejí na vytváření pravidel chování ve třídě.
- Respektujeme osobnost a jedinečnost každého dítěte a posilujeme jeho sebevědomí.
- Vytváříme příležitosti pro aktivitu, humor i lásku, zkrátka příjemnou a tvůrčí atmosféru, ve které má dítě chuť se učit a poznávat nové věci.
Zdraví přírody
- Děti si uvědomují, že způsob jakým se lidé chovají, ovlivňuje stav přírody.
- Děti se učí přírodu chránit, pečovat o zahradu, květiny v mateřské škole a na záhonku školní zahrady. Snaží se přírodě porozumět.
- Vytváření pocitu odpovědnosti za stav naší planety a získání povědomí o významu přírody živé i neživé je pro život člověka důležité.
- Děti zjišťují, že zdravý člověk může vyrůstat jen ve zdravé přírodě.
- Třídíme odpad.
Filosofie mateřské školy, její východiska
Naše škola je od roku 2001 v síti škol podporujících zdraví. Certifikát SZÚ, který je garantem programu, obhajujeme každé 3 roky. Zdraví chápeme jako subjektivní pocit životní pohody, souladu a harmonie. Zdraví můžeme ovlivňovat svým chováním, postoji, jednáním, myšlením a zdravým způsobem života. Proto je důležité, aby se děti už v mateřské škole naučily postojům, které spočívají v úctě ke zdraví a praktickým vědomostem, jak chránit zdraví své, přírody i ostatních.
Programem se prolínají dva základní principy:
- Uspokojování potřeb jednotlivce podle Maslowovy hierarchie lidských potřeb.
- Princip komunikace a spolupráce.
- Pro pocit pohody a zdraví je třeba dbát, aby byly splněny všechny podmínky pro jejich uspokojování. Naším cílem je "zasít" u dětí základy zdravého životního stylu a naučit je vědomostem, dovednostem a návykům směřujícím k ochraně svého zdraví, ostatních lidí, zdraví přírody a zdravým sociálním vztahům. Učíme děti respektovat odlišnosti. Respektujeme základní potřeby i speciální potřeby dětí zpravidla od 3 let.
Zdravá výživa je jednou z nejdůležitějších součástí zdravého životního stylu, a proto v měsíci listopadu zařazujeme každoročně tradiční téma "Chci být zdravý". Děti se postupně seznamují s vlastním tělem, péčí o ně, se zdravou výživou a nebezpečími, které na ně číhají v dnešním světě. Projekt vrcholí "Dnem zdraví". Děti s rodiči si mohou společně připravit zdravé chuťovky z ovoce a zeleniny, ochutnat výrobky zdravé výživy.
Podpora spontánního pohybu dětí je pro nás samozřejmostí. Atletická olympiáda je každoročně vyvrcholením různých sportovních aktivit během celého roku. Cvičíme v tělocvičně, na hřišti. Děti chodí bruslit na zimní stadion, využíváme poznatků projektu České obce sokolské. Ve třídách i na zahradě je dostatek sportovního nářadí a náčiní. Využíváme vlastní dopravní hřiště, na kterém se děti učí pravidla pro chodce i cyklisty.
Samozřejmostí je, že si ve třídách hrají společně děti různých národností, etnik, různého stáří a děti se speciálními potřebami i děti mladší 3 let. Děti se v přirozených podmínkách učí přijímat odlišnosti jako běžné. Multikulturní projekt "Kamaráde, pojď si hrát" zařazujeme v průběhu roku.
Zdravou přírodu a sounáležitost s ní považujeme za nezbytnou součást osobnosti člověka. Na jaře slavíme společně Den Země. Učíme děti vážit si přírody a cítit k ní odpovědnost. Děti se prostřednictvím péče o školní zahradu, záhonky a drobné živočichy v ní, učí přírodě rozumět a chránit ji. Naučí se také využívat již jednou použité suroviny, třídit odpady.
Vytváříme podmínky pro to, aby v mateřské škole vládla radostná atmosféra, děti k nám chodily rády a cítily se šťastné a spokojené. Dítě je pro nás rovnocenný partner. Ve třídách jsou děti zpravidla od 2 do 6 let společně, protože to odpovídá přirozenému rodinnému prostředí. Při zařazování dětí do tříd respektujeme dětská přátelství, sourozenecké vztahy a přání dětí i rodičů. Podporujeme sebevědomí dětí a hrdost na to, co umí.
Rodiče považujeme za partnery, jejichž názor je respektován. Respektujeme nezastupitelnost rodinné výchovy.
Za důležitou považujeme předčtenářskou přípravu a především podporu správné výslovnosti dětí a vzájemnou komunikaci. Důraz klademe také na předmatematické představy a rozvoj základů logického myšlení.
Podle potřeb podobu školního kurikula dále dotváříme a měníme.