Příloha ke Školnímu vzdělávacímu programu
Vyrobené loutky třídí odpady do kontejnerů podle barvy - papír, umělé hmoty a sklo za zpěvu písně Smetáci. Třídění odpadů v MŠ, společné vynášení koše (pochopení významu při činnosti hřbitov věcí).
Bosou nohou určí dítě materiál (hlína, šišky, písek, větvičky, kamínky, tráva, květy, škeble...).
Rukou naslepo určí přírodniny obsažené v pytlíku (zrní, škeble, květy, ořechy, listy, kameny, větvičky, mech...).
Podle části nacházíme celek - větvička - strom, list - strom, květ - květina
Najdeme stejnou věc (přírodninu), kterou jsme hmatem našli podle látkou - větvička - větvička...
Vyrábíme recyklovaný papír.
Pomůcky: síta v rámečku, noviny, houbičky, válec, mixér, miska na hmotu - přáníčka pro maminky.
Vyhledáváme a nalepujeme přírodní materiály na připravenou paletu.
Pomůcky: karton, štítky, mapka zahrady
Shromáždíme různorodého materiálu, nakreslíme na čtvrtku (paměť), umístíme materiál do síťky z pytloviny. Děti síťku zakopou, označí tabulkou třídy a po čase zjišťují, co se rozložilo. Můžeme rozklad sledovat i několik let.
Vybereme si mističky nebo je pro ptáčky vyrobíme (miska s kamenem pro ptáčka).
Uklidíme část zahrady, pramen, potůček…
Děti si vyberou strom na zahradě, o který budeme celý rok pečovat (hrabání listí, zalévání, okopávání).
Děti si společně vysadí sazeničky na svůj záhonek a pečují o něj.
Pozorování žížalích chodbiček ve velké sklenici s pískem a hlínou. Pozorování žížal pod mikroskopem. Vystřihování žížal z papíru, šití žížal z látky, vlny…
Děti si přes tenký papír kopírují strukturu kmene, hledají podle nakreslené struktury kmen.
Celoroční třídění odpadů (podle finančních možností zakoupení barevných košů, třídění ve třídě, společné vynášení košů do barevných kontejnerů).
Využití naučné stezky Zlatý vrch, výlet do přírody.
Písně:
Travička zelená, Tancovala žížala
My jsme dva smetáci (Brno, Kamarádi), Vrby se nám zelenají
Na tom pražským mostě, Máj, máj, máj zelená se háj
Básně, říkadla:
Žížalička lezla líně, Pampelišky, píseň Smetáci
Barvy v přírodě, Jen si děti všimněte
Použitá literatura: